„Przestaliśmy już po prostu myśleć, że coś może źle wyglądać, dopóki dobrze funkcjonuje.”
Bruno Taut, architekt, Deutsche Bauzeitung 1931 r.
Wprowadzenie
W ramach rozbudowy Kanału Śródlądowego szczególne znaczenie miała budowa nowych mostów.
Mosty są nie tylko dobrym przykładem wspaniałej sztuki budowlanej, ale stanowią także istotną część naszego krajobrazu kulturowego. W związku z wystawą światową EXPO 2000 w Hanowerze odzwierciedlają również naszą mentalność budowlaną i umożliwiają pokazanie, że motto EXPO „Człowiek, natura i technika” to pojęcia, które należy uwzględnić w procesie twórczym.
Aspekty ekologiczne i urbanistyczne, niewyrażane w konkretnych kwotach, są w równym stopniu ważne co wymóg stworzenia projektu opłacalnego ekonomicznie. Konstrukcja łukowa zaproponowana dla 19 nowych mostów przez grupę roboczą architektów to szczególnie sprawdzony typ mostów Zarządu Transportu Wodnego i Żeglugi Śródlądowej (WSV).
Niewielka wysokość konstrukcyjna pozwala na dobre wpasowanie w ustalone struktury miasta bez konieczności kosztownej przebudowy. Produkcja mostu odbywa się na lądzie, a późniejsze zanurzenie przy krótkim okresie blokady ruchu dla statków umożliwia budowę mostu z zachowaniem bieżącego ruchu drogowego. Mosty łukowe także pod względem optycznym stanowią już stały element krajobrazu współczesnych czasów.
Aby jednak mimo narzucenia konstrukcji łukowej możliwa była jak największa różnorodność, do stworzenia projektów na bazie „belki Langera” oprócz Federalnego Urzędu ds. Budownictwa Wodnego wezwano również znane biura architektoniczne.
Aby zweryfikować wykonalność przedstawionych projektów, utworzono grupy robocze, w skład których wchodziły zaangażowane biura architektoniczne i inżynierskie. Projekty powstałe w ramach tej współpracy to zoptymalizowany wynik procesu planowania.
I tak oto 19 nowych mostów hanowerskich daje interesujący przegląd możliwości architektonicznych w zakresie projektowania konstrukcji łukowych.
Kontekst urbanistyczny Kanału Śródlądowego
Oprócz Eilenriede, znanego lasku miejskiego w Hanowerze, i błoni nad rzeką Leine również tereny nad Kanałem stanowią ważną przestrzeń rekreacyjną w mieście.
Pełne zieleni tereny rekreacyjne nad drogą wodną dzięki mostom mają stanowić zaplecze techniczne dla użytkowników wód i dróg przybrzeżnych. „Program estetyczny” związany z architekturą mostów jest tutaj ważnym aspektem.
Rola Kanału Śródlądowego jako federalnej drogi wodnej i przestrzeni służącej rekreacji
Kanał Śródlądowy to nie tylko ważna droga wodna, ale także przestrzeń rekreacyjna oferująca wiele możliwości spędzenia wolnego czasu.
Kanał Śródlądowy ze swoimi mostami to również przyczynek do realizacji tematu przewodniego EXPO „Miasto jako ogród”. To ważna część projektu zagospodarowania terenów zielonych miasta.
źródło: Stadtlandschaft und Brücken in Hannover